Behövs verkligen en cykelguide? En cykel är ju en cykel eller. Nej inte alls, idag finns det massor med olika typer av cyklar på marknaden. Genom att läsa den här guiden har du grundläggande koll nästa gång du är i cykelbutiken och ska köpa en ny cykel.
Under de senaste tjugo åren har en mängd olika cyklar kommit ut på marknaden samtidigt som cykel blivit en mycket populär hobby för många. Man kan lätt bli förvirrade av olika cyklar och gå vilse i djungeln av olika märken, modeller och användningsområden. Så behöver det inte vara. Det är inte heller svårt att välja rätt cykel. Läs igenom vår cykel guide innan du köper din nya cykel!
Mountain bikes
Mountain bikes är en väldigt bred benämning för cyklar som är tänkta att cyklas med på i skogen på stigar och i skog. Mountain bikes blev populära under 1980-talet. Då fanns det bara en sorts mountain bike, nuförtiden finns det flera olika varianter, alla med sina unika fördelar och nackdelar.
Det utmärkande på en mountain bike är utväxlingen så att man ska kunna klara tuffa backar i terrängen. Däcken är också grova för att ge ett bra fäste i skogen. Stötdämpning är praxis och är till för att du inte ska bli lika utmattad av stökiga stigar samtidigt som du får bättre kontroll på cykeln när det går fort i terrängen.
En riktig mountain bike är inte så rolig att cykla med på asfalt. Så brukade det inte vara. Men på senare tid har MTB blivit en så specialiserad cykel att många modeller bara passar bra för ren skogscykling. Det är ju faktiskt det som dom är designade för att vara bra på.
Man kan enkelt sammanfatta att en mountain bike är en lite kraftigare cykel som ska tåla tuff körning i terräng och skogsmiljö.
MTB med stötdämpare fram
Oftast är det här många börjar kika när dom ska köpa en mountain bike. En MTB är till för att köras i terräng – därför underlättar stötdämpare cyklingen eftersom färden inte blir lika stötig. Du orkar längre, har bättre kontroll på cykeln i terrängen och blir inte lika utmattad. Anledningen till att det finns mountain bikes med bara stötdämpare fram är att sådana cyklar blir mer energi effektiva än heldämpade mountain bikes. All energi från benen går ner i bakhjulet istället för att energin går förlorad i onödigt gungande i stötdämparna. De är också lättare och mindre komplexa att underhålla. Vill du ha en mindre komplex MTB och vet om att du ska köra i terräng så kan en sådan här MTB vara bra att köra på.
MTB med stötdämpare fram och bak
Många MTBs nuförtiden har både stötdämpning bak och fram. Det gör så att du kan tackla tuff terräng i skogen. Nackdelarna med en heldämpad MTB har varit att de snuvar dig på mer energi från dina ben i backarna, det blir en svampigare gång när du trampar hårt. Nedför är det dock roligare med heldämpning och det är här stötdämpningen verkligen kommer till sin rätt. Mycket har dock hänt med designen av heldämpade mountain bikes. Många heldämpade MTBer är väldigt bra designade vilket innebär att de är ett fullgott alternativ till en MTB med bara stötdämpare fram.
En heldämpad MTB brukar väga mer än en MTB med stötdämpande framgaffel (bara). Men hur mycket en cykel väger är inte det viktigaste alltid. Det här kan vara en komplex cykel som kan kräva mycket regelbundet underhåll. Underhållskurvan stiger brant om du ska cykla på höst och vinter på en heldämpad mountain bike.
Ska du primärt åka mycket i terräng och har koll på vad du köper är detta rätt cykel att köpa.
MTB utan dämpning alls
Mountain bikes utan stötdämpning fram eller bak finns fortfarande på marknaden. Fördelen med en MTB utan stötdämpning är att du slipper underhålla stötdämparna. En cykel utan stötdämpning är inte heller lika svampig när du trampar hårt vilket betyder att mindre energi går förlorad. I gengäld är cykling i terräng väldigt skakig, och du kan inte heller plöja igenom terräng och låta stötdämpningen lösa alla problem utan att ta hänsyn till underlaget.
En MTB utan stötdämpning kan vara roliga att cykla på då det krävs mer finess med en sådan cykel i terrängen. En mountainbike utan stötdämpning är också lättare än en MTB med stötdämpning. En lättare cykel kan vara roligare att cykla på, (mycket) generellt sett.
För traditionalisten är en MTB utan stötdämpare ett bra val. Det är också ett bra val som pendlar cykel.
Downhill mountain bike
En mountain bike för downhill cykling är en mycket specialiserad cykel som egentligen bara passar till att åka ned för en backe med. En downhill mountain bike har mycket lång fjädringsväg på stötdämpningen, både fram och bak. Det gör att cykeln blir extremt svampig när du trampar på pedalerna hårt. Däremot klarar cykeln extremt tuff cykling och utmärker sig i backar nedåt. Dom här cyklarna är helt enkelt inte till för att cyklas någon annan stans än nedför en backe. Bor du nära ett stort berg med cykel stigar nedför, en MTB park eller tävlar du inom downhill så är detta rätt cykel för dig. I annat fall är det bättre att välja en annan sorts MTB. En downhill cykel är tung, har en låg utväxling och är ofta väldigt komplex. Det är inget för vardagscyklisten utan hellre något för den som är seriös och vill tävla (samt har en mekaniker som kan ställa in och underhålla cykeln).
Ska du tävla i downhill, bor du nära en MTB park eller ett berg med cykelstigar och bara har intresse av att cykla nedför så är downhill cykeln rätt för dig.
Cross country mountain bike
Cross country MTBn är en produkt från tävlingsvärlden och likt formula 1 bilar är det väldigt specialiserade cyklar i den mening att de är skräddarsydda för ett ändamål. Att vinna ett mountain bike race. Det innebär att cross country MTBn är super lätt och sittställningen på cykeln oftast är väldigt aggressiv. Du sitter nedböjd över styret så att du ska kunna aktivera rätt muskler i benen och kunna ta backarna så effektivt som möjligt. Komfort är inte prioriterat. En cross country tävling går oftast i skog och parker med tuffa backar upp och nedför.
Nuförtiden finns det både heldämpade och framdämpade tävlings MTBs. Oftast går det att stänga av bak- och framdämparen med ett reglage på styret. Räkna dock inte med stötdämpare som sväljer alla ojämnheter som finns i skogen, det skulle suga bort för mycket energi från tävlingscyklistens ben. Cross country MTBs kan verka tuffa, för det är det som tävlingscyklisterna använder. Ska du inte tävla själv så behöver det inte vara rätt val. Gillar du sport aspekten av MTB och dras mer åt att nöta i sadeln på optimala växlar än att cykla för skojs skull utan mål så kan det dock vara rätt val.
Ska du använda cykeln till träning och dras du till MTB från tävlingsperspektivet/träningsperspektivet så är cross country mountain biken rätt för dig.
Downcountry mountain bike
Det här är ett bra exempel på en ny typ av MTB som kommit på marknaden. Det är en heldämpad MTB med lite mer fjädringsväg än en normal heldämpad MTB. Cykeln har också en ramgeometri som är mer relaxad så att du kan ha extra kul på vägen nedåt berget (efter att du cyklat upp för den). Ju mer tillbakalutad ramgeometrin är desto tryggare känns cykeln när det går snabbt nedför i en backe.
Det finns en tendens att marknadsföra mountain bikes mot stunt cyklande – alltså tuffa hopp och tricks. Det är ett fenomen som går lite i vågor. Alla som cyklar MTB vill inte göra tuffa hopp i en nedförsbacke, men vem säger att man måste cykla så på en sån här MTB.
Fatbike MTB
Fatbike MTBn kallas så för att den har väldigt grova däck på upp emot 5-6 tum. De tjocka däcken medför möjlighet att köras på väldigt låg lufttryck. Med ett lågt lufttryck i sådana stora däck så får man ett utmärkt grepp på väldigt mjuka underlag såsom snö och sand. Stora däck med lågt lufttryck fungerar också stötdämpande, därför har många fatbikes inga stötdämpare alls. En fatbike är en väldigt specialiserad cykel som faktiskt fungerar bra som en vanlig MTB i skogen, tack vare däcken. Förvänta dig dock ingen lättviktare då däcken väger mycket. Bygger du upp en fatbike från grunden kan den kräva en del specialkomponenter, det finns också många olika hjul storlekar. Se till att säkerställa att du köper en fatbike med en hjul storlek som inte kommer bli obsolet snart, annars kommer du inte hitta nya däck i framtiden. Förvänta dig inte att vara osynlig när du cyklar runt med en fatbike, den både syns och hörs en hel del (på grund av däcken).
Trial MTB
Inom motorcykelvärlden finns sporten motorcykel trial, det är nästan samma sak som cykel trial. Man ska klara av en väldigt avancerad bana utan att tappa balansen och behöva sätta ned foten på marken. Precis som inom motorcykel så är trial cykeln väldigt specialiserad. En äkta trial cykel har små 20 tums däck med grova däck och extremt kraftfulla bromsar så att cyklisten kan hoppa på bakhjulet som är låst med bakbromsen. Det behöver du om du balanserar på en trästolpe med bakhjulet.
MTB versionen av trial cykeln ser nästan likadan ut, fast med större hjul. En MTB trial cykel har en pytteliten sadel, den är till för att det enligt tävlingsreglerna för trial tävlingar måste finnas en sadel (inte att den ska fungera som sadel på riktigt). Därför är en trial MTB cykel en cykel man köper om man vill hålla på med trial cykling. Om du vill ha en MTB för att cykla i skogen med finns det andra cyklar som passar bättre. Oftast så köper man en trial cykel som komplement till sin vanliga MTB.
Singlespeed MTB
En singlespeed är som namnet antyder en cykel med en enda utväxling. Det finns inga växlar på den så du får gilla den utväxling som cykeln har – oavsett hur tuff backen är! Singlespeed cyklar är populära för att de är mycket enkla, lätta och tilltalar den minimalistiska cyklisten i dig. De är också intressanta – för man kan tro att man måste ha många växlar för att kunna cykla i skogen, det behöver du inte. Men starka ben hjälper.
Nuförtiden finns det massor med olika singlespeed modeller, till och med heldämpade. Det är också populärt att konvertera MTBs med växlar till en singlespeed eller bygga om gamla MTBs till pendlarcyklar utan växlar som klarar den tuffa svenska vintern bra. Vet du med dig att du har ont i knäna eller inte gillar att stå på pedalerna och cykla så är detta inte rätt cykel för dig. Men för vissa så har en singlespeed visat sig vara den enda montain biken dom behöver.
E-MTB
E-MTBn är en mountain bike som har en elmotor som drivs av ett batteri. Det gör så att du klarar av att cykla längre. Tuffa backar blir lättare att cykla uppför. Åsikterna går isär om en eldriven MTB är en motorcykel eller en cykel. Traditionalister som cyklat i flera år är generellt lite skeptiska mot E-MTB.
Men det är ingen tvekan om att detta är framtiden för alla sorters cyklar. Här och nu är en eldriven MTB tyngre och mer komplex än en vanlig MTB. Den kan också vara väldigt dyr. Det är saker som kommer ändras på i framtiden. Cyklar du långa sträckor i naturen och vill ha en extra push så är elcykeln rätt för dig, eller om du bara vill ha så mycket kul som du kan ha i skogen.
Den analoga elegansen med en klassisk cykel, oavsett om det är en MTB, pendlar cykel eller racer försvinner dock.
Landsvägscyklar
En landsvägscykel är till för att köras på asfalt. Ända sedan början av 1900-talet har man tävlat med cyklar och racer cykeln är en produkt av detta. Utvecklingen av racercyklar drivs på av cykeltävlingar där nya material som är lättare och hållbarare samt nya tekniska innovationer hela tiden kommer. Det kan göra att en landsvägscykel åldras mycket snabbt. En annan effekt av detta är att priserna för landsvägscyklar ökat stort under de senaste tio åren. Mycket tack vare nya exotiska material och elektroniska komponentgrupper. En toppmodell kan kosta lika mycket som en bra bil – och värdet halveras efter att du använt cykeln i ett år. Såklart behöver man inte ha det senaste för att ha roligt på en cykel, men det är svårt att blunda för sådant när man tittar på en ny cykel i affären.
Racer cykeln
Racer cykeln har på senare år blivit väldigt populär både bland glada motionärer och de som börjat bli nyfiken på cyklar.
En racer cykel är en tävlings cykel för landsväg som används på cykeltävlingar. Den är till för att vara så lätt som möjlig (utan att bryta mot tävlingsreglerna, ja den får faktiskt inte vara för lätt) och vara så energi effektiv som möjlig. Det innebär att all kraft från cyklistens ben ska gå ner i bakhjulet och driva cykeln framåt så effektivt som möjligt. Det innebär också att sittpositionen på cykeln är väldigt aggressiv för att reducera luftmotståndet. Racercyklar har bockstyren som gör så att cyklisten har många olika kombinationer att hålla i styret. Det gör att du kan ändra hur du håller styret beroende på om du cyklar i en backe uppåt, nedför en backe, i motvind eller behöver variera hållningen för att förhindra kramp i armar och händer. Sittpositionen är till för att vinna tävlingar, inte nödvändigtvis för att du ska ha en angenäm cykeltur. Ju mer upprätt du sitter, desto mer komfortabelt sitter du på cykeln, men då bränner du watt för att överkomma vindmotstånndet och använder inte benens muskler effektivt.
Därför kanske inte en racercykel är rätt cykel för dig om du bara vill ha lite roligt och cykla runt lite. Detta är ett högst specialiserat tävlingsverktyg som är skapat för att vinna tävlingar. Vet du vad du ger dig in på så kan en racer cykel vara ett bra val. Men om du tex inte är beredd på att bära de cykelkläder som du förväntas bära när du cyklar på en tävlings cykel för landsväg – tajta kläder som sitter åt (överallt). Då är det definitivt en varningssignal om att detta inte är rätt cykel för dig. Det skulle bara se konstigt ut om du cyklade runt på en tävlingscykel i prisklassen för en liten bil i ett par jeans. Du skulle också få skavsår, och då menar vi inte på fötterna. Och då skulle du troligtvis göra din cykel till en (mycket) dyr dammsamlare.
Cykelbranschen drivs av marknadsföring, det som vinner tävlingar säljer. Men tänk efter extra noga, hur kul är det egentligen att sitta på en stenhård sadel med ryggen lutad 90 grader över cykeln och nöta på. Är du en motionär och dras till cykel just för att träna hårt är det bara köra hårt! I annat fall kommer du bara köpa en ny dammsamlare oavsett vad kompisarna du golfade med påstår.
Touring cykeln
Touring cykeln är en mycket anrik version av en typ av cykeln som funnits i flera år, ända sedan första hälften av 1900-talet. På den tiden var bilar en lyxvara och dom flesta som behövde ett transportmedel köpte en cykel. Då blev det också vanligt med semester för gemene man. Cykelsemester blev väldigt populärt. En effekt av detta är att touring cyklar kom till. Det är cyklar som ska tåla att bära packning för en längre tur på cykeln. Oftast har cykeln också stänkskärmar, starka hjul, belysning och en något mer komfortabel sittställning än en ren racer cykel så att du ska orka sitta på cykeln under lång tid utan att få ont i kroppen.
Nuförtiden kan man bygga om många andra cykel modeller till touring cyklar, men om du verkligen vill satsa på att cykelsemestra med camping är en touring cykel ett fint val. Den är specialgjord för syftet och är både pålitligare med ett urval komponenter som passar längre cykling bra.
Fixie/singlespeed
Fixie cykeln är en unik cykel som blev populär för några år sedan och nu kan ses väldigt ofta i många stora städer. Fixien populariserades av cykelbud, främst i USA, som behövde en pålitlig och enkel cykel som höll för deras jobb – att cykla hela dagen. Vad kan vara mer hållbart än en super enkel cykel utan komplicerade komponenter?
En fixie är en singlespeed med den skillnad att det inte finns ett frihjul i baknavet, det innebär att vevarmarna snurrar när bakhjulet snurrar. Fördelen med detta är att man får ett väldigt fint rundtramp och en bra känsla för cykeln, du kan ju inte sluta trampa. För att bromsa så får man hålla emot vevarmarna med benen vilket gör att du inte kan panikbromsa på riktigt. Det är faktiskt inte lagligt att använda en cykel utan fungerande bromsar i Sverige, därför måste du ha bromsar på din fixie om du ska cykla med den på öppen plats i Sverige.
Fixien användes ursprungligen av europeiska cykelproffs som började sin årsträning i januari/februari/mars med att cykla på en fixie i någon månad för att få igång rundtrampet efter vintervilan. Sedan gick de över till sina vanliga racer cyklar. De används också i en velodrom, en rund och oval tävlingsbana för cyklar.
Det betyder att en fixie, även om den är trendig, kanske inte är rätt cykel för gemene person att cykla på vägarna med. Att bygga om den till en singlespeed är ett mer praktiskt val (och ett säkrare val). Många fixies har också en väldigt aggressiv sittställning, det ser tufft ut, men cyklar du till skolan eller jobbet kommer du snabbt tröttna på den.
Cykelcross
I Europa är cykelcross en tävlingsgren inom cykel. Det är en cykelsport där banan går över asfalt men också över leriga partier och gräsmattor. Oftast finns det partier där man behöver bära cykeln. Därför är dessa cyklar anpassade för måttlig terrängcykling. De ser ut som landsvägscyklar med lite mer aggressiva däck, utrymme för lera kring däck samt ram och anpassade bromsar för att klara lite ”tuffare” terräng. Cykelcross cyklar har varit populära som pendlar cyklar, men nuförtiden är de väl en lite mer udda cykel. Cykelcross som sport är inte heller den vanligaste cykelsporten i Sverige.
Gravel/adventure cyklar
Detta är väl egentligen inte en landsvägscykel men passar ändå in här eftersom den har sitt ursprung i racercykelns utseende. Vad som exakt är skillnaden mellan en gravel cykel och en MTB utan stötdämpning är ett hett debatterat ämne utan något egentligt svar. Och hittar man svaret på det kan man debattera vad som är skillnaden mellan en gravel cykel och en cykelcross cykel (ja det finns faktiskt skillnader).
En gravel cykel är (typiskt sett) en odämpad cykel med bockstyre. Något grövre däck (men inte lika grova som på en MTB) och med anpassad ramgeometri tänkt att användas på grusstigar och mindre aggressiv stigkörning. Dessa cyklar är populära pendlarcyklar och är ett bra standard val av cykel om man inte vill ha en ren racer cykel. Det är en cykel som passar många olika cykel stilar.
Många gravel cyklar marknadsförs som adventure bikes. Många gillar att fästa udda cykelväskor på cykeln och åka ut i naturen och campa. Det har branschen noterat och det säljer. Men fundera vad du ska ha cykeln till innan du går på reklamen.
Mixte
En mixte är en landsvägscykel med ett sluttande topprör som sluttar nedåt mot baksidan av cykeln. Vanligtvis var dessa cyklar menade för kvinnor. När cykeln kom på 1800-talet var det väldigt kontroversiellt för kvinnor att cykla – hur löjligt det än låter. Då var mixte ramen en lösning på detta.
Nuförtiden finns inte sådana uppfattningar om vad som är passande för kvinnor och män att göra längre, men damcykeln med sluttande topprör lever kvar. Mixte ramen är en elegant ram som passar alla som inte vill anstränga sig när hen gränslar en cykel och det är inget fel att använda en sådan ram även om man är man.
Ha i åtanke att den traditionella cykelramen med horsiontellt topprör (den så kallade dubbeltriangel versionen av cykelramen) är den starkaste varianten av en cykelram. Inte för att en mixte ram är så mycket svagare, men en traditionell ram är styvare och starkare. Därför tävlar ingen på mixte ramar.
City bikes
En city bike är en standardcykel tänkt att användas som färdmedel på asfalt och på grusvägar. De fungerar bra för det och har oftast en skön sittställning, bra bromsar och lagom utväxling så att du ska klara backar. City bikes är inte prestanda cyklar så de kan vara mycket tunga och sakna detaljer som gör dem intressanta för entusiaster. Det finns dock undantag även till den regeln. Traditionellt har herrcyklar en dubbel triangel ram och damcyklar har en ram med sluttande topprör. Naturligtvis kan man cykla på vilken version som helst oavsett kön.
Specialcyklar
Det finns massor av olika specialcyklar. Här ska vi kika lite på dom också!
I hopfällbara vik cyklar
Dessa cyklar har fått ett lite dåligt rykte. Det mynnar ut i cyklar som kom på 60-talet som hade små hjul och var hopfällbara eller delningsbara. Dessa cyklar blev omåttligt populär. Nuförtiden så är den mest populära vik cykeln i Sverige en Brompton cykel. Det är en cykel av hög kvalitet med mycket små hjul som man snabbt kan vika ihop och göra väldigt liten. Den är perfekt om man bor i en lägenhet. Naturligtvis finns det fler tillverkare av vik cyklar – speciellt om man tittar i asien där dessa cyklar är väldigt populära och går under benämningen ”mini velo”. Vik cyklar har aldrig riktigt slagit i Sverige, men det finns entusiaster av sådana cyklar även här.
Recument cyklar
Liggcyklar är en mycket udda cykel som man ibland kan se på vägarna. Idén med en liggcykel är att du ligger tillbakalutad på en skön sittdyna istället för på en sadel. Det gör att sittpositionen på cykeln blir väldigt avslappnad. Nackdelen med en liggcykel är att man inte kan ta i riktigt på pedalerna i backar eftersom du inte kan stå på pedalerna. Det betyder att man behöver ta tuffa backar på en hög utväxling – i låg hastighet med snabba pedaltag. På en liggcykel sitter du lågt, det kan göra att du inte syns i trafiken, därför har många liggcyklar en lång vimpel med flagga så bilister ska se dom.
Antingen gillar man liggcyklar eller så vill man inte ha något med dom att göra som en cyklist. Det är lite tråkigt då det finns en del synergier mellan vanliga liggcyklar och cyklar som främjar båda typerna av cykel.