Enligt en studie så funderar 42% av svenskarna att byta jobb i framtiden. Samtidigt exploderar arbetsmarknaden av nya spännande tjänster. Inte så konstigt att många blir sugna på att byta jobb och skriva en jobbansökning om kvällarna. Många är dock inte så sugna på att meddela sin chef att dom vill säga upp sig från sitt jobb. Det kan kännas som att man överger sin chef och sina kollegor och man kan tycka det är en jobbig situation att ställas inför. Men så behöver det inte vara. Läs våra tips här om vad du ska göra när du säger upp dig.
Säga upp sig utan nytt jobb
För det första vill vi göra det extra tydligt att du aldrig ska säga upp dig om du inte har fått ett nytt jobb. Det är först när du har blivit erbjuden ett nytt jobb och skrivit på kontraktet som du kan säga upp dig. Säg inte upp dig med tron att du kommer få ett jobb. Det är bättre att ha en inkomst än ingen alls. Om du säger upp dig utan att ha ett nytt jobb kommer du få vänta 3 månader innan du får A-kassa, om A-kassan godkänner dig! Har du sagt upp dig utan nytt jobb tre gånger i rad så får du ingen mer A-kassa.
Därför är regel nummer ett: Du ska aldrig säga upp dig utan ha skrivit på ett kontrakt för ett nytt jobb.
Jobbigt att säga upp sig
Många tycker att det är jobbigt att säga upp sig. Det är inte så konstigt att förstå det eftersom du kan ställas inför en konflikt med din arbetsgivare som vill behålla dig. När man är på jobbet har man sitt jobb-face på sig. Det tillhör inte det vanliga att man kör med raka rör och säger till sin chef exakt varför man inte är nöjd. Därför kan du få frågan varför du vill sluta när du ska säga upp dig. Och då måste du plötsligt säga hur det egentligen ligger till. Du kan även få ett moterbjudande om bättre lön och förmåner för att locka kvar dig. Det kan göra att hela situationen känns konstig när du ska säga upp dig vilket för många blir jobbigt.
De flesta anställda är inte entreprenörer, egenföretagare eller chefer. Arbetsroller där konflikter är en del av vardagen. Då kan det kännas som att man tar konflikten i ett underläge. Så behöver det inte vara.
För att du ska säga upp dig utan att det känns jobbigt finns det några saker du kan göra och några smarta tips i hur du ska tänka och förbereda dig.
Fått nytt jobb och ska säga upp mig
Har du redan sagt upp dig och känner på dig att du kommer att komma in i en konflikt. Förbered dig då med tre anledningar till varför du vill sluta. Det kan till exempel vara att du inte tror på företaget längre, att du är missnöjd med hur företaget utvecklats eller att du inte trivs med värderingarna på arbetsplatsen.
Förbered dig på att arbetsgivaren kommer erbjuda lösningar på dom problemen i syfte att hålla dig kvar. Men då behöver du kontra med en anledning som arbetsgivaren inte kan lösa. Det kan helt enkelt bara vara att du behöver ett miljöombyte. Det kan ingen arbetsgivare lösa.
Det bästa är att säga att du redan bestämt dig, redovisa för varför du har bestämt dig och sedan gå vidare. Om din chef påstår att du är oersättlig eller att din roll inte går att ersätta så ska du inte tro på detta. Alla är ersättliga och ingen är unik. Du kommer i första hand och inte din chef.
Gör aldrig detta när du ska säga upp dig
När du har sagt upp dig kan det kännas som att du är fri och kan göra vad du vill. Det ska du inte göra, utan du ska vara ditt vanliga jag under hela uppsägningstiden. Syftet är att du ska kunna använda din chef och dina kollegor som referenser i framtiden. Du kommer ju inte vara på ditt nya jobb resten av livet. Du vet inte heller om framtida arbetserbjudanden kommer komma från tidigare kollegor. Därför är det bra att fortsätta hålla en hög servicenivå även efter en uppsägning.
- Maila inte din chef, ring eller ta ett möte på riktigt.
- Stanna kvar hela uppsägningstiden och gör ett bra jobb. Du ska göra ett bra jobb eftersom du vill kunna använda chefer och kollegor som referenser i framtiden.
- Ändra inte på ditt beteende på arbetsplatsen efter att du har sagt upp dig. Var ditt vanliga jag.
- Sprid inte negativitet när du sagt upp dig. Snacka inte skit om företaget och prata inte strunt bakom ryggen på andra.
- Försök inte värva andra till den nya arbetsplatsen när du är kvar på jobbet.
Hur säger man upp sig från jobbet
Så här ska du göra för att säga upp dig när du fått ett nytt jobb:
- Skriv på kontraktet för det nya jobbet. Det är startpunkten på att du ska kunna säga upp dig.
- Boka ett möte med din chef eller säg till hen att du vill ha ett privat samtal efter att du fått kontraktet påskrivet. Prioritera ett möte på riktigt framför ett telefonsamtal. I nödfall kan du ta dialogen på e-post
- Förbered tre anledningar till varför du slutar och en anledning som din chef inte kan kontra innan du tar mötet.
- Meddela din chef på mötet om ditt beslut att säga upp dig och redovisa dina tre anledningar. Var tydlig med din chef ifall du vill eller inte vill ha ett moterbjudande. Var inte snäll mot din chef bara för att du känner dig elak som säger upp dig genom att säga att du gärna tar emot ett moterbjudande. Ta bara emot det om du verkligen vill ha det.
- Var noggrann med att kolla upp om du behöver maila ditt beslut till en övre chef. I vissa fall behöver du även formellt säga upp dig. Gör det samma dag.
- Börja räkna ner dagarna, men ändra inte på ditt arbetsmönster. Passa på och reflektera över din tid på arbetsplatsen och var du är på väg.
- Sista veckan du är kvar på jobbet bör du kolla av ifall du kan använda din chef eller andra kollegor som referens i framtiden.
- Snacka inte skit om din gamla arbetsplats när du bytt jobb. Världen är liten och om du är i en bransch så känner oftast många varandra. Rykten kan lätt sprida sig och vad du uppfattar som en sanning kan uppfattas annorlunda av någon annan. Det finns alltid två sidor av ett mynt, fokusera på ditt befintliga jobb och kommande jobb istället för att fastna i gammalt.
Informera din chef om att du är öppen för nya jobb
Känner du att du har fin kontakt med din närmsta chef kan du faktiskt informera hen att du är redo att röra på dig och att du kommer börja söka nytt jobb. Då kommer inte nyheten att du ska säga upp dig som en chock när du väl fått ett erbjudande. Var försiktig med detta eftersom det kan sprida dålig stämning på arbetsplatsen ifall informationen sprider sig. Du får helt enkelt gå på magkänsla om du vill ha en transparent dialog.
Källa: 42% funderar att byta jobb